ASPECTE METODOLOGICE

 

I. Referatul

Conform definiției elaborate de Federația Internațională de Documentare, referatul constituie o tehnică de prelucrare a informației care prezintă un document, omițând un număr mai mare sau mai mic de amănunte, dar păstrând sensul și unitatea documentului original. În elaborarea unui referat trebuie respectate următoarele condiții:

a.        studierea completă a documentului original;

b.       studierea logică a conținutului documentului original;

c.        organizarea argumentației necesare convingerii celor care îl ascultă sau îl citesc. În acest sens, mai întâi trebuie căutate faptele, argumentele și opiniile, folosind cunoștințele și informațiile disponibile. Apoi, trebuie organizate aceste elemente pe baza unui plan logic, clar și solid;

d.       utilizarea unui stil simplu, concis și ușor de înțeles. Se recomandă utilizarea unor fraze scurte, exprimându-se o singură idee în cadrul unei fraze. De asemenea, trebuie evitate cuvintele inutile, pentru a câștiga în claritate, în sobrietate și în intensitate.

 

În general, structura unui referat cuprinde următoarele elemente principale:

1.        titlul referatului;

2.        autorul / autorii;

3.        planul ideilor;

4.        introducere;

5.        dezvoltarea ideilor, punând în evidență ideile personale ale autorului;

6.        concluzii, în cadrul cărora apar judecățile de valoare asupra contribuțiilor personale;

7.        posibilități de dezvoltare a problemei / temei;

8.        bibliografia;

9.        data întocmirii referatului.

 

Exemplu (o posibilă abordare) :

Titlul referatului: Dinamica actuală a comerțului românesc

D. Patriche (coord.)- Bazele comerțului, Ed. Economică, București, 1999;

D. Patriche (coord.)- Economie comercială, Ed. Economică, București, 1998;

D. Patriche (coord.)- Protecția consumatorului, Ed. Monitorul Oficial, 1998;

C. Costea- Comerțul de gros și cu amănuntul. Tendințe. Mutații.

Revista de Comerț, Tribuna economică, Anuarele statistice ale României

 

II. Studiul de caz

1. Ce este un studiu de caz ?

Studiul de caz , ca metodă didactică a fost utilizat pentru prima dată de către Harvard Law School, în 1869, fiind preluată ulterior și de către Harvard Business School, utilizată și aplicată sistematic, în învățământul universitar și post-universitar, atât pentru formarea, cât și pentru evaluarea studenților, începând din anul 1935. Metoda a fost aplicată inițial la formarea profesională a adulților, stând la baza primelor metode simulative: role - playing, business - games, management - games, dezvoltate de către Harvard University și de către Carnegie Institute, utilizate pentru formarea oamenilor de afaceri și a managerilor din economie și administrație. În timp, metoda a fost extinsă la formarea în învățământul liceal și chiar gimnazial, mai ales pentru studiul disciplinelor socio-umane și educația civică.

Universitatea din Harvard și-a construit o cazotecă de peste 30.000 de „cazuri" culese din realitate (unele sunt scrise, altele sunt filmate). Ele conțin situații problematice reale, tipice pentru domeniile socio-profesionale pentru care sunt pregătiți absolvenții.

Metoda presupune prezentarea (în formă scrisă, audio și/ sau video) unor informații despre o situație dată, descrierea unui anumit context etc. Natura și volumul informațiilor variază de la caz la caz, în funcție de natura situației problematice (reale, imaginare, posibile, probabile, „limită" - mai puțin probabile, dar nu imposibile), de relevanța și disponibilitatea acestora pentru rezolvarea problemelor enunțate etc. Prin urmare, un studiu de caz poate fi foarte scurt, de câteva pagini, sau, dimpotrivă poate ajunge până la 60-80 de pagini. Incidentul critic este o variant㠄minusculă" a studiului de caz, având însă aceeași structură ca și studiul de caz: titlu, situație problematică, sarcini de lucru. Diferența este dată de situația problematică, aceasta fiind o „situație-limită" sau o problemă bine circumscrisă, imaginată sau construită pe bază de supoziții raționale.

 

2. Rolul studiului de caz

Studiul de caz oferă posibilitatea testării efective a abilităților de aplicare a conceptelor, tehnicilor și metodelor întâlnite în teorie în rezolvarea unor situații problematice reale sau derivate din acestea, complexe, cu o multitudine de factori interdependenți, asupra cărora există diferite puncte de vedere referitoare la ceea ce se întâmplă și la ceea ce se poate întâmpla. Metoda permite dezvoltarea abilităților conceptuale, a celor legate de gândirea analitică, capacitatea de sinteză, judecata critică sau gândirea creativă, abilități necesare, în special, managerilor care se confruntă, prin natura activității lor, cu probleme complexe, incerte, cu evoluții necunoscute, deseori.

Studiile de caz permit explorarea, în contexte diferite și într-o situație dată, a utilității ideilor, noțiunilor și conceptelor teoretice, prezentate la curs sau întâlnite în lucrările de specialitate.

 

3.Cum se rezolvă un studiu de caz ?

Orice studiu de caz implică o evaluare sau o analiză a conținutului și contextului aplicației, care să conducă la recunoașterea problemei, a elementelor cheie pentru problema în cauză și la orientarea acțiunii în scopul rezolvării sarcinilor de lucru enunțate.

Utilizarea propriu-zisă a unui astfel de material în activitatea didactică presupune mai întâi un studiu individual și găsirea soluțiilor pentru fiecare din sarcinile enunțate, care vor fi supuse ulterior dezbaterii membrilor grupului sau colegilor. Pot fi însă și situații care să reclame rezolvarea în mod individual a studiului, spre exemplu, în scopul evaluării abilităților și performanțelor studentului. Nu există răspunsuri universal valabile la problemele supuse dezbaterii prin intermediul studiului de caz. Noțiunile teoretice prezentate la curs sau asimilate din lucrările/publicațiile de specialitate studiate nu pot fi, totdeauna, „soluții" ca atare. Ele trebuie să conducă însă la identificarea și selectarea aspectelor relevante pentru situația dată, semnificative, în contextul dat.

Pentru a evita superficialitatea în rezolvarea sarcinilor de lucru este de dorit ca soluțiile sau concluziile prezentate să aibă, după caz: consistență logică; să se bazeze pe o evidență rezonabilă care să țină seama de contextul situațional curent și de perspectivă - conexiunea cu alte evenimente sau probleme; să fie realiste; să releve relațiile cauzale implicate și/sau efectele probabile și/sau posibile - luând în calcul factorii de proximă importanță; să producă consecințe, pe cât posibil, favorabile și cunatificabile.

Pentru mai multe detalii despre ce este și cum se rezolvă un studiu de caz pot fi consultate următoarele lucrări:

 

Exemplu

(o variantă posibilă de interpretare a unui studiu de caz):

Studiul de caz nr. 1: Distribuția în România. O afacere riscantă ?

Printre factorii de risc a activității de distribuție din România se numără:

·         scăderea puterii de cumpărare a populației;

·         deprecierea cursului de schimb al monedei naționale (în defavoarea importatorilor);

·         volatilitatea monedei locale;

·         costurile de distribuție mai mari față de Europa și SUA;

·         structura diferită a lanțului de distribuție din România față de cea din țările dezvoltate

·         marja comercială etc.

În acordarea unui credit comercial pot fi luate în considerare aspecte referitoare la bonitatea partenerului (de exemplu, poziția financiară a partenerului comercial).

Una dintre posibilele rațiuni în virtutea căruia un distribuitor ar dori să-și atragă drept client un detailist internațional este prestigiul mărcii acestui detailist sau al produselor comercializate care influențează comportamentul de cumpărare și consum.

Costurile de distribuție mai mari înregistrate în România față de cele înregistrate în țările dezvoltate pot fi explicate prin faptul că piața este foarte dispersată.